Alumniutställning på Sjöbo Konsthall

helena
colliding

Sjöbo Konsthall presenterar Helena Olsson, Ihra Lill och LealVeileby i utställningen Colliding Narratives!

I utställningen sammanstrålar tre olika konstnärskap kring frågeställningar om berättande med video som medium. Hur berättar man en historia? Vad händer när flera berättelser kolliderar? Hade den franska filosofen Jacques Rancière rätt när han sa att “det verkliga måste föras in i fiktion för att kunna tänkas”? De tre videoverken Den Feministiska Visionen, Roller_Zen och Magic for Benjaminvisas i en helhetsinstallation, där vi även möter skulptur och bild, som fogar samman de skilda berättelserna.

Helena Olssons Den feministiska visionen utspelar sig i ett kollektivhus byggt 1940 för yrkesverksamma, ensamstående kvinnor och på en fiktiv plats kallad Jungfrulandet. Verket ställer en rad frågor kring kvinnans situation på 1940-talet och idag. Vilka platser eller miljöer som möjliggör kollektiv förändring. Videoverket har utvecklats tillsammans med en läsgrupp på Elfvinggården bestående av sex kvinnor som bor i huset. Läsgruppens samtal skiftar mellan att reflektera över den egna situationen och andra kvinnors situation ur ett historiskt och feministiskt perspektiv i relation till den utopiska vision som målas upp i romanen. Men läsningen inspirerar även till tankar om hur kollektivhuset skulle kunna fungera i framtiden.

Ihra Lills Roller_Zen är en romantisk Sci-fi där vi möter Sopot som är på jakt efter något som kan förklara hans tunga känsla. I en gammal bok fylld av visdom finner han svaret, vilket visar sig va ett par rullskridskor på vilka Sopot glider in i nya äventyr. På vägen möter han Gdynia, en icke troende av den rullande rörelsen och deras slumpmässiga möte utvecklas snart till en kamp mellan hjärta och tro.

I konstnärsduon LealVeilebys Magic for Benjamin ställs frågan huruvida konst och trolleri har något gemensamt. Videon bestående av digitalt material approprierat från internet berättar en historia om det indiska reptricket medan dess titel refererar till Walter Benjamin som 1936 skrev “Konstverket i reproduktionsåldern”.

Alla konstnärerna har sin master ifrån Konsthögskolan i Malmö. Helena Olsson är Malmö baserad och har nyligen kunnat setts på Malmö Konstmuseum, Ihra Lill bor och arbetar i Tønsberg (Norge) och har visats på Galleri Nicolai Wallner i Köpenhamn, duon LealVeileby är Malmö/Lissabon-baserade och kunde senast ses på MAAT i Lissabon.

Vernissage 4 mars kl 12-15. Utställningen pågår till 7 april.

Sjöbo konsthall, Gamla Torg

Måndag - torsdag 10.00-12.00, 13.00-16.00