Konsthögskolans lokaler nu och framåt

skola

"Under de senaste dagarna har det varit en intensiv debatt i media om Konsthögskolan, som har framställts som hotat av nedläggning på grund av en uppsägning av lokalerna från Malmö stads sida. Lunds universitet har varslats om att staden behöver skolan så snart som möjligt, helst redan om ett år, i syfte att åter göra byggnaden till en grundskola. Staden behöver alla de lokaler de kan få fatt i för att öppna nya skolor på grund av det stora elevtrycket.

Vi inom Lunds universitet arbetar samtidigt sedan årsskiftet 2015/16 på att skapa en samlokaliserad fakultet, alltså att en gemensam lokalisering för de verksamheter vi idag har i Teaterhögskolan, Musikhögskolan, Konsthögskolan och IAC. Det är ett stort projekt som kommer att ta några år och ge oss stora möjligheter att utveckla verksamheterna för framtiden. Den här typen av processer tar visserligen tid, men årtalet 2027 som cirkulerat i media har aldrig nämnts i vårt arbete. Vi hoppas på en väsentligt snabbare process. Arbetet med Malmö stad är igång och samtalen är konstruktiva. Just nu undersöker vi alternativa placeringar. Det finns inget beslut om plats, och de behöver alla undersökas så snart som möjligt.

Efter årsskiftet 2015 fick Lunds universitetet besked från Malmö stad om att staden behöver ta tillbaka Mellersta Förstadsskolan och därför planerar en uppsägning av Konsthögskolans lokaler. Detta gör Konsthögskolans lokaler till en nyckelfråga för oss. Malmö stad behöver ha lokalerna så fort som möjligt. Vår fakultets samlokalisering förutsätter å andra lokalprogram, planarbete, upphandling, ut- och inflyttningsprocesser, vilket kräver tid.

Det bästa alternativet för Konsthögskolan är att stanna i nuvarande lokaler till dess att det är dags att flytta till den nya samlokaliseringen. Beroende på hur lång tid det tar kan Konsthögskolan dock komma att behöva en fullvärdig mellanlandningsplats.

Hotet om nedläggning som framställts i media har sin rot i en oro för att Konsthögskolan ska tvingas flytta ut redan om ett år, utan att en ersättningslokal finns klar, vilket i ett sådant fall hade varit förödande för verksamheten. Men Lunds universitet har inte för avsikt att stänga skolan, och Malmö stad har uttalat att man tänker medverka till att en fungerande lösning ska vara klar innan det är dags för utflyttning. Det handlar alltså inte om att stänga eller lägga ner Konsthögskolan.

För att skapa klara förutsättningar för Konsthögskolans verksamhet i fullvärdiga lokaler ska ett möte mellan Lunds universitets ledning och Malmö stads ledning att äga rum 28 juni. När vi på fakulteten har tillgång till ny information i frågan kommer vi att lägga ut den på hemsidan.

Solfrid Söderlind

Dekan