Nytt samtal om Konsthögskolans lokaler

I tisdags (28 juni) hölls ett möte mellan Malmö stad och Lunds universitet, då Konsthögskolans lokalfråga var i fokus, liksom planen för samlokaliseringen av fakultetens högskolor. Med på mötet var stadsdirektör Jan-Inge Ahlfridh och stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson från Malmö stad. Från Lunds universitets sida deltog rektor Torbjörn von Schantz, förvaltningschefen Susanne Kristensson, dekan Solfrid Söderlind och prefekten för THM Anna Lyrevik, som tidigare arbetat med Malmö stads kulturstrategi.

Mötet hölls i en konstruktiv anda och det var tydligt att båda parter vill finna en fungerande lösning. Anledningen till att Malmö stad planerar att säga upp Konsthögskolans hyreskontrakt efter sommaren är det politiska löftet att öppna ett stort antal skolor för att ta hand om det ökande elevunderlaget. Därför samtalade vi om att Konsthögskolans lokalbehov nu behöver prioriteras med sikte på att verksamheten ska fortsätta utan avbrott och med samma höga kvalitet. Vi enades om att hålla ett nytt möte 29 augusti och att till dess ta fram mera konkret underlag för att matcha lokalbehov och möjligheter med en realistisk tidsplan. Vår utgångspunkt är att vi ska samarbeta för att övergången till nya lokaler ska bli så smidig som möjligt.

Den stora uppmärksamheten i massmedia har visat att Konsthögskolan har en stark ställning nationellt och internationellt. Det har också tydliggjort vilken framträdande roll Konsthögskolan spelar i Malmö stads kulturliv. Diskussionen i massmedia har gjort tydligt att Malmö som stad har allt att vinna på en blomstrande och alltigenom internationell konsthögskola och att alla som känner den - studenter, lärare, konstnärer, kulturutövare och allmänhet - drar åt samma håll. Det finns därför alla förutsättningar att skolans studenter och lärare inför höstterminsstarten ska återfinna arbetsro och kreativitet, medan en god lösning för framtiden arbetas fram av universitetet och staden gemensamt.

Solfrid Söderlind

Dekan