Två nya professorer till Konshögskolan i Malmö

Rektor har utsett två nya professorer till Konsthögskolan i Malmö. Vi välkomnar Emily Wardill och Fredrik Værslev till skolan.

Emily Wardill porträtt:foto

Emily Wardill anställs som professor i fri konst med inriktning mot materialbaserad film och narrativa strukturer.

Emily Wardill (född 1977) är en av de internationellt mest uppmärksammade konstnärerna som arbetar med film och performance. I sina gåtfulla filmer blandar hon sanning och fiktion, symbolism och verklighet, känsla och förnuft. Hon dekonstruerar vårt välkända sätt att förstå omvärlden och ger alternativ. Wardill har haft en mängd solo- och grupputställningar bland annat i Bergen Kunsthall, Gulbenkian Preject Spaces i Lissabon, Altman Siegal i San Francisco, Carlier Gebauer i Berlin, Lunds konsthall och La Casa Encendida i Madrid.

cherry

fred

Fredrik Værslev anställs som professor i fri konst med inriktning konceptuellt måleri.

Fredrik Vaerslev (f 1979) är en tongivande konstnär inom den diskussion som pågår internationellt om samtida måleri. Han arbetar med konceptuellt måleri, och genom denna praktik utforskar han och flyttar gränser för hur måleri kan uppfattas. För att kunna göra det fordras en djup kunskap om måleriets diskurs. Vaerslev har en ovanligt livlig utställningspraktik och var bland annat festspillskunstner i Bergen 2016. Han är representerad i flera stora samlingar, däribland Centre Georges Pompidou och Moderna Museet.

cv