Alumni: Hertha Hanson

TROJANSKA HÄSTAR

VERNISSAGE TORSDAGEN DEN 21 FEBRUARI, 17-20
UTSTÄLLNINGEN PÅGÅR TOM 24 MARS 2019

Anna Bohman Gallery har glädjen att presentera Hertha Hansons fjärde separatutställning på galleriet. Hanson har med sitt fokus på måleriets möjligheter format ett personligt och mycket distinkt bildspråk. Likt den trojanska hästen rymmer målningarna mer än vad som syns vid första anblicken.

Hansons måleri spänner över både intuition och eftertänksamhet. Inbyggt i oljemåleriet finns registreringen av tiden. I målningarnas olika lager ryms minnen och spår, likt registreringen av erfarenheter i en människans minnesbank. Spåren är inte alltid synliga för ögat, men de finns där och formar och påverkar det som kommer efter. Samtidigt är Hansons sätt att arbeta högst spontant. Genom breda tag med skrapan och skenbart snabba appliceringar byggs målningarna upp, lager för lager, färg för färg. Hansons numrerade målningar visar också på en berättelse om förändring där en målning leder vidare till nästa.

Hertha Hansons måleri talar om ett före och efter, om ett framför och ett bakom, om ett då och om ett nu. Som betraktare dras man in och med, slås av färgens mönster och söker med blicken efter den där fasta punkten att haka tag i. Men konstnären undviker all form av kategorisering och stagnation. Hennes målningar böjer sig inte för ögats önskan om fasthet, utan färgen tycks oavbrutet röra sig inom spännramens kanter. Hertha Hansons måleri är i ständig rörelse.

Hertha Hanson (1980) bor och arbetar i Karlstad, Sverige. 2009 fick hon en MFA från Konsthögskolan i Malmö. Hennes arbete har tidigare visats på bland annat Moderna Museet Malmö, Luleå Konsthall , Malmö konstmuseum, Lunds konsthall, Rackstadmuseet, Kristinehamns konstmuseum, Vargåkra gård, Galleri Arnstedt m.fl. Hon har fått flera utmärkelser såsom Edstrandska Stipendiet, Ellen Trotzigs, Fredrik Roos och Bror Hjorths teckningsstipendium.