Alumni: Maria Norrman

Galleri Ping-Pong
Stora Nygatan 4, Malmö
20 November 2019, kl 18.30
Konstnären Maria Norrman samtalar med Måns Holst-Ekström kring Norrmans artist book: An Afternoon.

maria
Grafisk design: Nika Helia Persson

Boken är baserad på videoverket An Afternoon från 2011 som var Norrmans bachelorverk från Konsthögskolan i Malmö. I verket mötte hon en medelålders svensk kvinna som sålde sexuella tjänster vid sidan av sitt vanliga jobb.

På ett hotellrum iscensattes kvinnans möten genom att Norrman och kvinnan rollspelade de samtal som fördes innan och efter de sexuella delarna av kvinnans möten. Videon visar även hur scenerna planerades, och det är kvinnan som planerade och styrde rollspelet.

I boken redovisas processen och korrespondensen före och efter själva filmningstillfället. Från hur Norrman söker efter en deltagare till projektet på ett internetforum för sexarbetare och hamnar i en diskussion om konst och moral, till hennes och kvinnans sista mail några år efter filmningen där det framgår att kvinnan är sjuk, och att hon kort därefter avled. Även bilder och texter från videon ingår.

Videoverket kommer att loopas i galleriet under boksläppet.

www.marianorrman.net

www.galleripingpong.se