Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Johan Lundqwist - Göteborgs Konstförening

johanlundqwist

FRAMFÖR RYGGEN

12 nov - 4 dec

Vernissage 12 nov, 12:00-16:00

Pressrelease (Swedish only)
 

Johan Lundqwist arbete kretsar kring måleri och utmanar dess gränser. Han intresserar sig för sättet vi visar, tittar och rör oss bland bilder. Hans verk rör sig någonstans i gränslandet mellan: ateljén och utställningsrummet, arbete och arkivering, måleri och objekt.

På Göteborgs Konstförening gläntar han på dörren till sitt visuella tänkande. De fragment, berättelser och skeenden, som ständigt äger rum i ateljén, överförs till utställningsrummet. Även omarbetningar av hans föregående utställning tar plats. En sorts självrefererande återvinningsprocess, där de olika delarna skiftar form och plats och förblir osäkra i den konstanta fortsättningen. Genom repetition och placering vävs, delarna i det oändliga flödet, ihop och stannar, om bara tillfälligt, upp i och med utställningen.

Ateljén står i fokus, så även utställningsrummet. Han intresserar sig för vad som händer i passagen mellan dessa rum och vill foga dom samman, om än för en stund. Han letar efter beröringspunkter och olikheter och leker med blicken och sinnets invanda mönster – ett ifrågasättande av vårt bemötande av bilder och objekt.

Displayen; donet som hjälper betraktaren att se det som visas, är en viktig pusselbit i Lundqwists konst. De tar ofta sig form av hyllor. Hyllans roll kan både vara att visa upp och gömma undan och används både som avställningsplats i ateljén och som visningsverktyg på museer, vilket gör den till en brygga som binder platserna samman och samtidigt suddar ut gränserna mellan.

Lundqwist reflekterar över sitt intresse för samlandet; hans egna och den generella bilden av hur man väljer att visa eller gömma sin samling. Även vandrandet, som samlandet kräver, får en viktig och central plats. Objektens förflyttning och transformering, betraktarens blick, tankar och rörelser är andra exempel på av vandringar, som på ett eller annat sätt påverkar utgången av arbetet.