Nyheter angående Konsthögskolans framtid

Det är med stor glädje vi nu äntligen kan berätta om Konsthögskolans i Malmös nya lokaler. Samtliga avtal med Malmö Stad är signerade, alla formella beslut är fattade och flytten är planlagd till sommaren 2018.

En stor del av verksamheten kommer att vara förlagd till nybyggda lokaler i de gamla spårvagnshallarna vid Norra Sorgenfri – ett område som just nu utvecklas enormt på flera plan. Konsthögskolan flyttar också till centrala Triangeln där vi ska husera i Mazettihuset och det mittemot belägna kvarteret Dimman.

Vi kommer i samband med flytten att lämna galleriet på Ystadvägen och flytta in i Fotogalleriet [format]s lokaler på Friisgatan, Mazettihuset.

Det betyder att en stor del av Konsthögskolans lokaler nu förs närmare och integreras med IAC i Mazettihuset vilket öppnar nya spännande möjligheter till utbyten och samarbete. Vi gläds också över att få Teaterhögskolan och den konstnärliga fakultetens kansli som nära grannar i Mazettikomplexet.

De nya faciliteterna kommer precis som de nuvarande innehålla välutrustade verkstäder för arbete med trä, metall, gips, plast, lera och betong samt verkstäder för lens based media; film, video, analogt och digitalt fotografi, digital bildbehandling, 3D print och animation.

Det kommer också att finnas stora projektateljéer, bibliotek, undervisningssalar och föreläsningssal samt egen ateljé till var och en av de sjuttio studenterna på programmen i fri konst samt ett stort grupprum till studenterna i masterprogrammet Kritiska och pedagogiska studier. Studenterna kommer att ha tillgång till sin ateljé under hela året, dygnet runt, liksom till flertalet verkstäder.

Konsthögskolan ser mycket positivt på möjligheterna med nya, moderna och ändamålsenliga lokaler.

På längre sikt planerar Lunds universitet fortfarande för en campuslösning för samtliga konstnärliga högskolor i Malmö.