Practise Practice – samarbete med Skånes konstförening

16 januari–17 februari, 2018

Öppettider kommer att variera

1

Sedan mer än ett årtionde har ”konstnärlig forskning” varit modeordet för konstvärlden. Doktorandutbildningar har skapats och ett flertal internationella konferenser och seminarier har genomfört för att kartlägga terminologin och de olika positioner som konstnärer kan ta i förhållande till forskningsbaserad praktiker.

Året 2018 på Skånes konstförening börjar med att presentera ett samarbete med Konsthögskolan i Malmö. Under läsåret 2017-2018 undersöker 15 magisterstudenter konceptet konstnärlig forskning i kursen Practise Practice som initierats av Maj Hasager och Matts Leiderstam. Studenterna arbetar med olika projekt utifrån sina egna konstnärliga praktiker samtidigt som de tillsammans undersöker, med en kritisk blick, begrepp som ”konstnärlig kunskap” och ”konstnärlig forskning” i en bredare mening.

Från och med januari 2018 flyttar kursens sin verksamhet till Skånes konstförening som kommer att vara värd för kursens aktiviteter under en månad. I och med flytten kommer ”konstnärlig gestaltning” och ”tänkandet genom det visuella” sättas i centrum i rum – utrymmena kommer att brukas för att testa dessa olika praktikerna. Långsamt kommer aktiviteterna att bli mer publika – inbjudningar till olika evenemang och presentationer kommer att ske löpande.

Läs en artikel om samarbetet här.

Medverkande studenter:
Rune Elkjær Rasmussen