Samproduktion mellan studenter på Konsthögskolan och Teaterhögskolan

michael p
Photo: Ernst van Deursen courtesy of StedelijkMuseum

För första gången någonsin hålls i vinter en gemensam kurs, 'An Undeniable Hit / En oslagbar föreställning', för studenter på Konsthögskolan och Teaterhögskolan. Kursledare och lärare är Michael Portnoy - amerikansk multikonstnär. Tolv studenter från Konsthögskolan och sex från Teaterhögskolan kommer under perioden 28/1-14/2 att arbeta tillsammans i Studio B på Teaterhögskolan.

Saxat ur kursbeskrivningen:

I en samproduktion mellan studenter från Konsthögskolan och Teaterhögskolans kurs i konceptuell scenkonst ger vi oss i kast med det galna uppdraget att skapa en oslagbar föreställning som ska sättas upp i Studio B, blackboxen i Mazettihuset. Vad innebär en framgång i de utstuderade världar vi arbetar med? Hur är det att fokusera på anknytningspunkter, allmängiltighet, glädje, angelägenhet, känsloengagemang, givmildhet, hopp, klatschighet, elektricitet, omsorg om publiken? Får en publikframgång endast avvika till 5 % från existerande verk – stämmer det att publiken inte kan hantera mer originalitet än så? Behöver vi lobotomera oss själva för att skapa en framgångsrik föreställning? Måste vi sälja våra själar? Med olika metoder från teater, dans och visuell performancekonst kommer vi att skapa mängder av material under dagliga repetitioner i Studio B och koka ner det hela till en föreställning.

Michael Portnoy (b. 1971, Washington, DC, USA) is a New York-based artist. Coming from a background in dance and stand-up comedy, his performance-based work employs a variety of media: from participatory installations to sculpture, painting, writing, theater, video and curation. Portnoy is largely concerned with manipulating language and behavior as a tool for world-bending – either in his "Relational Stalinist" game structures in which confusion, complication, and ambiguity are used to stretch participants' speech and movement; or his quest to "improve" existing breeds of art through re-engineering. He has presented internationally in museums, art galleries, theatres and music halls, including recently Steirischer Herbst, Graz, Austria (2019 & 2018); Witte de With, Rotterdam, the Netherlands (2016); the Centre Pompidou, Paris, France (2015); Stedelijk Museum, Amsterdam, the Netherlands (2014); Cricoteka, Krakow, Poland (2014); Palais de Tokyo, Paris, France (2013); KW Institute for Contemporary Art, Berlin, Germany (2013); The Kitchen, New York, USA (2013); dOCUMENTA 13, Kassel, Germany (2012); 11th Baltic Triennial (co-curator), Vilnius, Lithuania (2012); and the Taipei Biennial, Taipei, Taiwan (2010).