Två nya doktorander till Konsthögskolan i Malmö

På fakultetsstyrelsen den 27 maj antogs Yael Bartana och Bouchra Khalili till vår forskarutbildning i fri konst. Konsthögskolan i Malmö är stolta över att välkomna två världsledande konstnärer till skolan.

Yael Bartana
Bartana har länge varit en av världens mest signifikanta och framstående konstnärer. Hon har deltagit i en lång rad internationellt viktiga konstutställningar, däribland Venedigbiennalen 2011, MoMA, New York, 2003, 2008-09, Tate Modern 2008,10, Berlin biennalen 2012 ,Guggenheim  New York 2013, Walker Art Center 2014, Philadelphia Museum of Art 2018-19. Hon tilldelades det prestigefyllda priset Ars Mundi 2010.

Bartana är känd för sina stora , mångbottnade  politiska projekt som innefattar film och installationer och oftast belyser komplicerade etiska frågor om etnicitet och historia. Projekten innefattar många års research och diskussion och är en förebild för researchbaserad konst. I sitt forskningsprojekt kommer Bartana att arbeta med hur en genom konst kan nå en komplexitet i belysningen och behandlingen av etiska frågor som är omöjlig att nå i andra undersökningsformer.

Bouchra Khalili
Den fransk-marockanska konstnärern Bouchra Khalili arbetar med film, installation, fotografi . I sina stora och komplicerade projekt erbjuder hon en plattform för människor som gjorts osynliga i pågående nationella kriser , och ger dem en röst. Framförallt arbetar hon i den komplicerade politiska och mänskliga verkligheten i Mellanöstern och Nordafrika, i relation med Europa. Khalili är framförallt intresserad av den mänskliga rösten, dess språk och dess vittnesbörd, och detta är vad hon kommer att ägna sitt doktorandprojekt åt. Khalili är internationellt mycket välkänd och har bland annat deltagit i 10 Sharjash biennalen 2011, Sydney biennalen 2012, Documenta 2017, samt haft separatutställningar på MoMA, New York 2016 , Palais de Tokyo , Paris 2015,och MACBA , Barcelona , 2015