Vårens KHMxMMM-program

khm
Foto: Max Adolfsson/Moderna Museet

KHM x MMM är en föreläsningsserie som görs i samarbete mellan Konsthögskolan i Malmö och Moderna Museet Malmö. Inom ramen för KHM x MMM presenteras ett brett föreläsningsprogram med internationellt verksamma konstnärer, teoretiker, skribenter och curatorer som knyter an till aktuella tematiker och utställningar. Föreläsningarna är öppna för allmänheten, och programmet och de inbjudna talarna presenteras kontinuerligt.

Fri entré!

14 mars kl 16.30: Kirsty Bell ”How to read a city: A prelude”
Obs! Föreläsningen ges på Inter Arts Center, Bergsgatan 29, Malmö

Först ut i vårens omgång av föreläsningsserien KHM x MMM är Kirsty Bell – skribent och kritiker bosatt i Berlin. Titeln på hennes föreläsning – How to read a city: A prelude. – relaterar till en kommande bok som Bell arbetar på som handlar om just Berlin.

Kirsty Bell är rådgivande redaktör för frieze magazine, och skriver regelbundet för publikationer som Art in America, art agenda och Mousse Magazine. Hon har publicerat flertalet essäer i monografiska kataloger, nyligen bland annat om Marc Camille Chaimowicz (Kestnergesellschaft, Hannover), Laura Owens (Whitney Museum of American Art), Martin Kippenberger (Catalogue Raisonée of the Paintings, Vol. 3), Juliette Blightman (Kunsthalle Bern) och Günther Förg (Stedelijk Museum Amsterdam och Dallas Museum of Art). Hennes bok The Artist’s House. From Workplace to Artwork gavs ut 2013 av Sternberg Press.

Ingen föranmälan, begränsat antal platser. Fri entré!

4 april kl 16.30: Lars Bang Larsen i samtal med Primer

Med utgångspunkt i den kommande utställningen Mud Muse and Other Rants about Technology samtalar curator Lars Bang Larsen och Primer om förhållandet mellan konst och teknologi.

Som adjungerad curator med ansvar för internationell konst på Moderna Museet i Stockholm förbereder Lars Bang Larsen just nu utställningen Mud Muse and Other Rants About Technology, en grupputställning om transformationer i förhållandet mellan konst och teknologi, och där Primer kommer att medverka. Utställningen öppnar 12 oktober på Moderna Museet.

Lars Bang Larsen är konsthistoriker, och hans arbete omfattar curatering, skrivande, föreläsande och forskning. 2016 var Lars Bang Larsen co-curator för 32nd Bienal de São Paulo, och 2018 curaterade han Dierk Schmidts retropektiv Guilt and Debts som visades på Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía i Madrid. Utställningen behandlade europeisk kolonialism i kulturella och juridiska institutioner. Bang Larsens publikationer innefattar bland annat en monografi från 2002 om Malmökonstnären Sture Johannesson (1935-2018), och han arbetar för tillfället på en bok om konstnären Charlotte Johannesson. Han har forskat på konstnärliga relationer till psykedelia och spiritualism.

Primer är en plattform för konstnärlig och organisatorisk utveckling, inrymd inom ramen för Aquaporin, ett globalt vattenteknikföretag. Primer utforskar vad som kan uppstå om vi förnyar förbindelserna mellan konstnärligt, vetenskapligt, tekniskt och affärsmässigt arbete. Specifikt undersöks vad som kan vara rollerna, funktionerna och aktiviteterna i en konstbaserad forsknings- och utvecklingsplattform, inrymd i ett forskningsdrivet tekniskt företag? Vilka är de framväxande formerna av effekt som är specifika för samarbeten över konstnärliga och vetenskapliga och tekniska utvecklingsprojekt?

I samtalet medverkar Lars Bang Larsen och Primer (David Hilmer Rex, Aslak Aamot Kjaerulff samt Bjarke Hvass Kure).

Ingen föranmälan, begränsat antal platser. Fri entré!

16 april kl 16:30: Sonya Blesofsky

Sonya Blesofskys konstverk handlar om stadsförändring – hur stadens flytande natur visar sig som ett oändligt mönster av förfall och tillväxt. Arkitektoniskt förfall och strukturella misslyckande kombinerade med en hyperaccelererad utveckling skapar kontinuerliga och cykliska historiska skikt som fungerar som hennes källmaterial.

Sonya Blesofsky är intresserad av frågor som uppstår i och med stadsutvecklingen, som bostadsområdens bräcklighet och förlorade historier, och hon försöker också se till att dess frågor fungerar som metaforer för mer personliga ämnen: minne, övergång, trauma och förlust.

Sonya Blesofsky (f. 1978 i Boston, bor och verkar i Brooklyn, New York) har en masterexamen från San Francisco Art Institute och kandidatexamen från UC Santa Cruz. Hon har haft residensvistelser på bl.a. Urban Glass, the Lower East Side Printshop, Museum of Arts and Design, Smack Mellon, Dieu Donne, Vermont Studio Center (fellowship) och California Legion of Honor. Blesofskys arbeten har visats på gallerier i New York, Miami, San Francisco, Kansas City och andra städer i USA. Blesofskys arbeten har det skrivits om i The Village Voice, San Francisco Chronicle, New York Times, NYFA Current, Art Fag City och The Brooklyn Rail. Blesofsky var nyligen Fellow vid MacDowell Colony i New Hampshire.