Fredrik Værslev
Professor i fri konst
Fredrik Værslev är en norsk konstnär som har sin bas i Drøbak i Norge, och som främst arbetar med konceptuellt måleri.
Bland hans separatutställningar kan nämnas Astrup Fearnley-museet, Oslo, 2018; Bonner Kunstverein, 2018; Kunst Halle Sankt Gallen, Schweiz, 2017; Andrew Kreps Gallery, New York, 2017; Gió Marconi, Milano, 2016; Bergen Konsthall, 2016; Kunsthal Aarhus, Danmark, 2017; Le Consortium, Dijon, Frankrike, 2016; STANDARD (OSLO), 2015; Power Station, Dallas, 2014; Lumiar Cité, Lissabon, 2014; Circus, Berlin, 2013; samt Indipendenza Studio, Rom, 2012.
Han har deltagit i grupputställningar på bl.a. Nasjonalmuseet, Oslo, 2017; Moderna Museet, Stockholm, 2017; CANADA, New York, 2017; National Art School Gallery, Sydney, 2017; Ramiken Crucible, New York, 2017; Index, Stockholm, 2017; Galleri Riis, Stockholm, 2016; Centre Georges Pompidou, Paris, 2016; Gavin Brown’s enterprise, New York, 2015; Tegnebiennalen, Oslo, 2014; Galerie Mehdi Chouakri, Berlin, 2014; Lunds Konsthall, 2013; och Modern Institute, Glasgow, 2013.
Værslev är ledare för det konstnärsdrivna projektutrymmet Landings i Vestfossen i Norge, som han grundade 2008. Organisationen ger även ut tidskriften Landings Journal en gång per kalenderår.
Bland de publikationer som getts ut om hans konstverk kan nämnas Fredrik Værslev as I Imagine Him (JRP|Ringier, 2018); Tan Lines (Sternberg Press, 2018); The Constant Gardener (Hatje Cantz, 2016); All Around Amateur, vol. 1 och 2 (Sternberg Press, 2016); Reality Bites (Mousse Publishing, 2015); East Bound and Down (Power Station, 2016); samt Fredrik Værslev: The rich man’s breakfast, the shopkeeper’s lunch, the poor man’s supper (STANDARD (BOOKS), 2012).
Værslevs verk återfinns i samlingarna hos Centre Georges Pompidou, Paris; Le Consortium, Dijon; Moderna Museet, Stockholm; Malmö Konstmuseum; Nasjonalmuseet, Oslo; samt Astrup Fearnley, Oslo.
Publikationer
Visar av publikationer. Sorterade efter år och sen titel.