Sarat Maharaj
Professor i Visual Art and Knowledge Systems; handledare i doktorandprogrammet
Sarat Maharaj föddes i Sydafrika, och utbildades där och i Storbritannien. Dr. Maharaj är skribent och kurator. Han var medkurator för documenta11, och tillsammans med Richard Hamilton och Ecke Bonk kurator för retinal.optical.visual.conceptual. (2011) på Museum Boijmans Van Beuningen i Rotterdam. Dr. Maharaj var även medkurator för Farewell to Postcolonialism i Guangzhou 2008, och Art, Knowledge and Politics på den 29:e São Paulo-biennalen 2010. Han var huvudkurator för 2011 års upplaga av Göteborg International Biennial for Contemporary Art, Pandemonium: Art in a Time of Creativity Fever, samt rådgivare vid 11:e upplagan av Sharjah-biennalen 2013.
Hans doktorsavhandling bar titeln The Dialectic of Modernism and Mass Culture: Studies in Post War British Art (University of Reading, Storbritannien). Mellan 1980 och 2005 var han professor i Konsthistoria och konstteori på Goldsmiths, University of London. Dr. Maharaj var även den första Rudolf Arnheim-professorn vid Humboldtuniversitetet i Berlin (2001–2), och tjänstgjorde som docent vid Jan Van Eyck Akademie i Maastricht (1999–2001).
2018 var Dr. Maharaj gästforskare på RKD – Netherlands Institute for Art History, Stedelijk Museum Amsterdam och Universiteit van Amsterdam (UvA). I den rollen föreläste han om ämnen som Cultural Studies: Towards a Theory/Practice Approach, och han presenterade dessutom i samarbete med studenter från UvA och University of the Witwatersrand i Johannesburg en rekonstruktion/Iscensättning av apartheiderans Art History Room på Salisbury Island i Durban, Sydafrika (ca 1971) på Stedelijk Museum i maj och juni 2018. Samma år deltog han i och föreläste vid det internationella seminariet So prettly prattly pollylogue pt. 2: a James Joyce day, som arrangerades av Kungliga konstakademien i Antwerpen.
Dr. Maharaj arbetar dessutom för närvarande med två konstforskningsprojekt: Repristinating London: Knowledge Mecca, Sandwich Street, Bloomsbury och The Apartheid Art History Room, Durban, Salisbury Island, i vilka han utforskar konstpraktiken som en slags icke-kunskap eller Ignorantitis sapiens.
Hans forskning och akademiska publikationer fokuserar på Marcel Duchamp, James Joyce och Richard Hamilton, och hans texter berör följande ämnesområden: Monkeydoodle—”tänkande genom konstpraktik”, visuell konst som ”know-how” och ”no-how”, textiler, ”xeno-sonics” och ”xeno-epistemics”—”att tänka den andra och andra sätt att tänka,” kulturell översättning, “dirty cosmopolitanism,” nord-/sydliga uppdelningar av arbete, tillverkning och ”kreativt arbete”.
Bland hans senare publikationer kan nämnas “Weggebobbles to Virginatarian: The Alimentary Passage through the Vegan and Beyond in James Joyce’s Foodscape” för menyn (av Seppe Nobels) till Bloomsday-middagen som serverades under den 26:e upplagan av International James Joyce Symposium: The Art of James Joyce, Antwerpens universitet, 2018; Elemental Scatterings: The Sarat Maharaj Reader (Shanghai People’s Publishing House, 2013); “Small Change of the Universal” British Journal of Sociology 61, nr. 3 (2010); Hungry Clouds Swag on the Deep: Santu Mofokeng at Kassel 2002: Chasing Shadows (Prestel, 2011); Sounding South Africa: in the Rainbow State (2012); “The Jobless State: The Global Assembly Line, Indolence” i Work, Work, Work: A Reader on Art and Labour (Iaspis, 2012); “What the Thunder Said” i Art as a Thinking Process (Sternberg Press, 2012); “Nicky-Nacky to Bunga-Bunga: Venice Preserv’d in the Global Assembly Line of Biennials” i Venezia, Venezia (Actar, 2013); samt “The Surplus of the Global”, ett samtal med Marion von Osten, Texte zur Kunst, september 2013.
Publikationer
Visar av publikationer. Sorterade efter år och sen titel.
'Small change of the universal': beyond modernity?
Sarat Maharaj
(2010) British Journal of Sociology, 61 p.565-578
Artikel i tidskrift