Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Exempel på kurser som ges HT 2019

Samtidskonsten både speglar och utvecklar en bredare kulturell och samhällelig kontext. Därför är det viktigt att få redskap för att kunna förstå och behärska det konstnärliga samtalet. Vi utvecklar ständigt våra kurser för att bredda och fördjupa studenternas konstnärliga färdigheter och kritiska förmåga. Kurserna är enbart öppna för studenter antagna till program vid Konsthögskolan i Malmö. Kurserna skräddarsys utifrån studenternas behov och ändras därför varje termin. Vill du läsa mer om våra tidigare kurser kan du gå till våra årsböcker.

kurs

Close Up

Lärare: Emily Wardill och gäster: Adrienne Drake, Pavel S. Pyś, Carla Zaccagnini
Valbar kurs på BFA-nivån

The course 'Close up' will be a series of focused readings of art works, exhibitions or artists.

Looking at work rather than working from a theoretical foundation will allow us to probe the pieces themselves rather than using them as illustrations of ideas. We will be investigating their form, histories, intent, reception, context and our own relationship towards them.  'Close up' will allow us to investigate work in a way that is both analytical and inventive, to acknowledge that critical writing and speaking are creative acts that run in tandem to the work and that the art work itself must be respected as a form of communication which persists despite its different interpretations. Each work chosen may also be a portal from which to investigate time and place – economically, historically and politically and a point from which a young artist recognizes their own concerns and interpretations.

The course will be structured around a series of lectures and discussions.

Kulturkrigen på nätet: överträdelser, hegemoni och konsten/

Lärare: Tobias Linné
Valbar kurs på  BFA-nivån

På senare år har en kamp som beskrivits som ett ”kulturkrig på nätet” utkämpats mellan å ena sidan liberala, multikulturförespråkare och feminister, och å andra sidan den nya högern/alternativhögern. Ironi och nihilism har identifierats som viktiga vapen i det här kriget, där högergrupper har format en egen identitetspolitik genom att anamma 60-talsvänsterns överträdelser och motkultur. Genom att sammanföra perspektiv tagna från medievetenskap, sociologi, genusvetenskap och konsterna kommer vi i den här kursen ta en närmare titt på hur memgenererande subkulturella grupper som gjort överträdelsen till ett självändamål kommit att ta en central plats i den samtida politiska debatten, samt hur vit makt-idéer och nyfascism lyckats träda in i den politiska mittfåran.

Det Omedvetna är strukturerat som ett språk

Lärare: Stephan Møller & Gertrud Sandqvist
Valbar kurs på MFA-nivån

Psykoanalys och språk är så nära lierade att det är omöjligt att tänka dem skilda åt. Visserligen tillförde Jacques Lacan det visuella registret genom spegelstadiet, men också för honom är Bokstavens Instans som han kallade det oumbärlig. Denna typ av språklighet finns också hos filosofer som Jacques Derrida, Helène Cixous, Luce Irigary och Judith Butler. Vi kommer att ägna vårt seminarium att vara bokstavstrogna motdessa tänkare och ta dem på orden i vår undersökning av relationen mellan språk och det omedvetna.

 

Plastkurs

PLAST

Lärare: P-O Persson & David Nilsson
Valbar kurs på BFA-nivå.

Kursen ger grundkunskaper i plastlaminering och plastgjutning, samt information om de säkerhetsbestämmelser som finns i verkstaden. Efter avslutad kurs erhåller du ett ”körkort” som berättigar dig att jobba i verkstaden på egen hand.

Svetskurs

Lärare: Robert Cassland, P O Persson och Ariel Alaniz
Valbar kurs på BFA-nivå. 

Kursen ger grundläggande kunskaper i olika svetstekniker, så som gas- och migsvetsning, information om de säkerhetsbestämmelser som gäller de olika svetsteknikerna. Efter avslutad kurs erhåller du ett ”körkort” som berättigar dig att själv jobba med skolans svetsutrustning.

Gjutkurs

16mm film – the fundamentals

Lärare: Joachim Koester, Sophie Ljungblom & Youngjae Lih
Valbar kurs på BFA-nivån

This course is designed as an introduction to the fundamental skills involved in making 16mm film. The students will learn how to use a 16mm camera, how to measure and set lights, and also 16mm film editing: how to cut and splice the film and use a Steenbeck editing table.

Forensics of the Readymade

Lärare: Kirsty Bell
Valbar kurs på BFA-nivån

This seminar proposes to look at the role of existing objects in artworks, to loosen these objects from the dominant narrative of Marcel Duchamp’s readymade and suggest other readings that restore their intrinsic material agency.

By shifting focus from the role of the artist’s gesture to the material qualities of objects themselves, we will examine the kinds of transfigurations that occur for these things to become carriers of wider meaning, that touch on issues related to time, memory, society, and environment.

These arguments will be constructed primarily through reference to works by artists, mainly from the last thirty years, with texts by art historians and philosophers introduced as contextualizing touchstones.

Close reading of these artworks will be employed as a way to fine-tune our own perceptions and readings of objects, experience and environment. Daily illustrated lectures will be followed by discussion groups and/or studio visits. Each student will be encouraged to keep a notebook or diary for the course of the week, to record their own relations to objects, in whatever form they choose.

Central to these discussions will be Jane Bennett’s concept of ‘Vibrant Matter’, as well as Maurice Merleau-Ponty’s theories of phenomenology. Additional texts by Kaja Silverman, Miwon Kwon, Simone Weil and Valentina Desideri will be considered.

 

Sidansvarig: