Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Exempel på kurser som ges VT 2020

Samtidskonsten både speglar och utvecklar en bredare kulturell och samhällelig kontext. Därför är det viktigt att få redskap för att kunna förstå och behärska det konstnärliga samtalet. Vi utvecklar ständigt våra kurser för att bredda och fördjupa studenternas konstnärliga färdigheter och kritiska förmåga. Kurserna är enbart öppna för studenter antagna till program vid Konsthögskolan i Malmö. Kurserna skräddarsys utifrån studenternas behov och ändras därför varje termin. Vill du läsa mer om våra tidigare kurser kan du gå till våra årsböcker.

kurs

En oslagbar föreställning

Valbar kurs på BFA nivå

Lärare: Michael Portnoy

I en samproduktion mellan studenter från Konsthögskolan och Teaterhögskolans kurs i konceptuell scenkonst ger vi oss i kast med det galna uppdraget att skapa en oslagbar föreställning som ska sättas upp i Studio B, blackboxen i Mazettihuset. Vad innebär en framgång i de utstuderade världar vi arbetar med? Hur är det att fokusera på anknytningspunkter, allmängiltighet, glädje, angelägenhet, känsloengagemang, givmildhet, hopp, klatschighet, elektricitet, omsorg om publiken? Får en publikframgång endast avvika till 5 % från existerande verk – stämmer det att publiken inte kan hantera mer originalitet än så? Behöver vi lobotomera oss själva för att skapa en framgångsrik föreställning? Måste vi sälja våra själar? Med olika metoder från teater, dans och visuell performancekonst kommer vi att skapa mängder av material under dagliga repetitioner i Studio B och koka ner det hela till en föreställning.
 

Georges Bataille, Från Abattoir till vulva

Valbar kurs på BFA nivå

Lärare: Stephan Møller & Gertrud Sandqvist

Georges Bataille är en av 1900-talets mest transgressiva tänkare. Hans texter, och till viss del handlingar, har utövat inflytande inom inte bara bildkonst och litteratur, utan också inom psykoanalys, sociologi, religionsvetenskap, filosofi, politik. Som redaktör för den viktiga surrealistiska tidskriften Documents och genom en lång rad skrifter, båda publika och esoteriska präglade han inte bara 1930- och 40-talens Paris utan också generationer intellektuella och konstnärer.  Vi kommer att dels läsa ett fylligt urval av dessa texter, dels korsläsa dem tillsammans med andra tänkares arbeten, som Simone Veil, Walter Benjamin, Marquis de Sade, Jean Genet, Michel Foucault och Giorgio Agamben 

Plastkurs

PLAST

Lärare: P-O Persson & David Nilsson
Valbar kurs på BFA-nivå.

Kursen ger grundkunskaper i plastlaminering och plastgjutning, samt information om de säkerhetsbestämmelser som finns i verkstaden. Efter avslutad kurs erhåller du ett ”körkort” som berättigar dig att jobba i verkstaden på egen hand.

Vad innebär det för en bildkonstnär att tala?

Valbar kurs på BFA nivå

Lärare: Fredrik Vaerslev

What does it mean for a painter to talk?” är en fyradagarskurs med inriktning på måleri och språk. Den kommer att utgöras av två gruppsamtal om deltagarnas arbeten på eftermiddagarna, som en konkret uppföljning av närläsningar av Rosalind Krauss texter på förmiddagarna. Syftet är att ifrågasätta vårt språk och använda olika verktyg för kritik när vi talar om ett konstverk.

On materiality

 Valbar kurs på BFA nivå

Lärare: Runo Lagomarsino

On materiality is a one-week workshop focusing on different strategies with in the praxis of sculpture.

In this workshop we will together discuss, read, present works that use materiality as a form for narrative. Thinking with Chinua Achebe; new systems, new ways of narrating have to be produced, not only in content but also in the form in which the conversation is being held. Can a material speak? Can it be a voiceover?  And if so, what is it telling us? Can a material be a narrator? A form for witness?

What traces and memories can a material carry? We will together look at different forms of artistic strategies within sculpture praxis that focus on material; It can be works that use the specificity of a material (being it historical, visual or social) as a starting point, but also works that use the experience of a material as the strategy of narration.

Gjutkurs

Måleri, teknik och material

Valbar kurs på BFA nivå

Lärare: Lena Johansson

I kursen presenteras olika användbara tekniker och fördjupad materialkunskap. Kursen kommer innehålla praktiska övningar, som att spänna och grundera olika sorters duk på ett hållbart sätt. Testa måleri på olika underlag med olika typer av färg samt blanda egen tempera. Studenterna kommer att få fördjupade kunskaper inom tempera, akryl och oljemåleri och kunskaper om hur de olika materialen verkar tillsammans. Kursen kommer också presentera tekniska metoder och tekniker med utgångspunkt i samtida relevanta målare som väljs ut tillsammans med Fredrik Vaerslev, professor i måleri. 

Setting a performative Frame

Valbar kurs på BFA nivå

Lärare: Rosa Barba

In this class I would like to propose a journey from cinema to another kind of film through an objectification of a filmic ontology, into a hyper-space whose nature and limits remain to be defined. How do we create a performative setting where fact and fiction can be intertwined? The class will interrogate the industry of cinema with respect to various forms of staging, such as gesture, genre, information and documents, taking them out of the context in which they are normally seen and reshaping and representing them anew.  In the course we experiment and expand time-based forms into sculptural objects or speculations. Topics of this cinematic journey include the essay film, video art, structural film, Expanded Cinema, and the recent art of using projection.

Sidansvarig: