Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Kurser VT 2018

Samtidskonsten både speglar och utvecklar en bredare kulturell och samhällelig kontext. Därför är det viktigt att få redskap för att kunna förstå och behärska det konstnärliga samtalet. Vi utvecklar ständigt våra kurser för att bredda och fördjupa studenternas konstnärliga färdigheter och kritiska förmåga. Kurserna är enbart öppna för studenter antagna till program vid Konsthögskolan i Malmö. Kurserna skräddarsys utifrån studenternas behov och ändras därför varje termin. Vill du läsa mer om våra tidigare kurser kan du gå till våra årsböcker. Vårterminen 2018 i urval:

Practise Practice

PRACTISE PRACTICE: THINKING THROUGH THE VISUAL (PART II)

Valbar kurs på MFA-nivå. Lärare: Matts Leiderstam & Maj Hasager

For a decade or more, ‘artistic research’ has been a buzzword; practice-led PhD programmes keep popping up around the globe, numerous conferences aim to map the field and on-going discussions investigate the terminology. How do we as artists position ourselves in relation to this highly debated approach/methodology?

In the course Practise Practice we look at artistic knowledge and the broad term artistic research from the perspective of an artistic practice. We will discuss different modes of research and long-term perspectives/strategies in art practices. We will also look at differences between working inside the academic world and working with art institutions, and the potential instrumentalisation of artists.

The course will be a mix of excursions, readings, lectures, peer to peer feedback and presentations – anchored in the participants’ own artistic practices. The course will run for three days every month between November and February – ending with an exhibition of the projects the participants developed during the course.

Beginning in January 2018 students will work on a process-oriented project at Skånes konstförening.

 

Vårens kurser

PERCEPT, AFFECT, CONCEPT

Valbar kurs på BFA-nivå. Lärare: Gertrud Sandqvist

De senaste tjugofem åren i konstkritiskt tänkande har dominerats av de franska filosoferna Gilles Deleuze och Félix Guattari. Vi försöker ta reda på vad de tänker och hur de tänker. Framförallt kommer vi att läsa texter från A Thousand Plateaus och What is Philosophy men också Deleuzes verk om Francis Bacon (The Logic of Sensation) och hans tänkande kring Vecket – Le Pli.

Kurser

MOTSTÅNDETS ESTETIK

Valbar kurs på BFA-nivå. Lärare: Ulf Peter Hallberg & Gunilla Palmstierna-Weiss

Europa – konst, litteratur, teater. Miniföreläsningar, dialoger, diskussion, seminarieuppgifter – med författaren Ulf Peter Hallberg (23.4–27.4) och konstnären/scenografen Gunilla Palmstierna-Weiss (25.4–27.4).

Ämnen: Berlin-Paris-Stockholm, En ny kosmopolitism, Tiden och rummet, Konstnären/scenografen Gunilla Palmstierna-Weiss, Författaren/målaren/filmaren Peter Weiss, Marat/Sade, Film, form, färg.

 

Vårens kurser

POWER TRIP II

Valbar kurs på BFA-nivå. Lärare: Ieva Misevičiūtė

In Power Trip, we are interested in rewiring the mind through a high-energy physical work. It is a two-hour class; build as a flow of movements that plunges you into a strong visual imaginarium. It may feel like someone is shooting a film in your head and streaming it live through your body. We incorporate Japanese style body-work with training techniques from fields such as dance, theater and comedy.

The course introduces students to the basics of different traditions of body-work, with an emphasis on Eastern Physical Theater methodologies (Butoh, Noh Theater, Kabuki); we will work on expanding movement vocabulary, all of which is in service of finding new revenues to heighten imagination and energetic presents.

 

 

RETHINK, UNDO, REMAKE, LET GO: TOWARDS A DECOLONIAL PRAXIS

Valbar kurs på MFA-nivå. Lärare: Temi Odumosu

The course is composed as montage, and a space for dialogue and co-production. It will combine mixed-media seminar and workshop formats that also make room for moving the body, sketching, and reflecting. The course will take place predominantly on site with a field trip to a local arts/cultural heritage institution in Malmö.

It is fair to say that the world of images and signs has reached a tipping point. On the one hand, over 70 million Instagram photographs are uploaded every day, adding to a vast bank of global digital data that produces the double effect of superabundance and entitlement to “capture” – arguably a renewed expression of coloniality. At the same time, public space is haunted by a backlog of signs (remains) from contested histories, which include monuments to colonial/genocidal representatives that are increasingly difficult to live with. Some have already been forcibly destroyed. Amidst these polarities of image making and breaking, data exhaust and absence, artists, cultural producers and institutions continue to wrestle with their roles (their legitimacy) as communicators and custodians. So, how are we going to ethically deal with all of these representations, on and offline? What kind of mind-set is required to honour and reconcile with histories that are unfinished? Could we listen, feel, or speculate our way into alternative futures, with and without images? Through mixed-media workshop and seminar sessions, this course will explore these questions in order to envisage new possibilities for decolonial practices in arts and education.
 

Kurser

Installation av raumlabor i foajén | © HKW / Stephanie Pillick

SCHOOLS OF TOMORROW – STUDY TRIP – BERLIN


The Study Trip for Critical & Pedagogical Studies in 2018 will be to Berlin, Germany. The purpose of the trip is to participate in the concluding events of Schools of Tomorrow at Haus der Kulturen der Welt.

During Spring semester 2018, students will prepare to give a presentation at Schools of Tomorrow that will demonstrate their position in relation to the field of art and education. Drawing from their previous and current course work, students may work towards delivering workshops, a publication, or a panel discussion, for example. Meetings with the course supervisors will be scheduled to discuss and prepare for our group involvement in the event. While in Germany, we will also attend the Berlin Biennial titled We don’t need another hero, and visit artists’ studios and collectives.

 

TWO WEEK-COURSE WITH SIMRYN GILL

Valbar kurs på BFA-nivå. Lärare: Simryn Gill

A workshop that sets out to think about material and materials to make substitutions/stand-ins/facsimiles/records. Key are both the object, situation, reality, being 're-made', and the substance of the rendering. The aim of the course is to create situations where matter/stuff (even actions) and its physicality leads the direction of making and decision-making rather than language or concept. We will also consider the inherent properties/identity of the substance/s being used; how they can be physically and otherwise manipulated, and the etiquette required in their handling (violations, misreadings, renamings).

 

Betty Govinden
Foto: Charlotte Carlberg Bärg

TWO WEEK-SEMINAR WITH BETTY GOVINDEN

Valbar kurs på BFA-nivå. Lärare: Betty Govinden
 

track

TRACK CHANGES 2.0: COLLECTIVE EDITORIAL PROCESSES

Valbar kurs på MFA-nivå. Lärare: Laura Hatfield & Matthew Rana

This course in collective editorial processes will approach writing as a multi-modal form of practice, while emphasizing the social dimensions inherent to the production of text in a broader sense. Artists’ writings will serve as the practical basis for workshop sessions where we will examine different approaches to the use of voice, tone and structure. Pedagogical skills such as annotating texts and giving/incorporating feedback will be integral to the course activities.

Participants will develop historical, theoretical and practical perspectives on different approaches to critical writing, and a heightened awareness regarding the role that writing might play within their practice. Participants will also gain tools for developing a critical text in dialogue with others, and strengthen their ability to receive, give and incorporate feedback within a group setting.

 

tim bishop

KINAESTHETIC AUDIO

Valbar kurs på BFA-nivå. Lärare: Tim Bishop

Kinaesthetic Audio syftar till att ge praktisk kunskap om tekniker och teknologi för att framställa ljud av hög kvalitet för olika sammanhang; från installationer av ljudmiljöer till filmljud. Genom kursen ges en introduktion till de estetiska möjligheter som finns i att arbeta med ljud med hjälp av olika inspelnings-, redigerings- och uppspelningstekniker.

Kursen består huvudsakligen av praktiskt arbete, samt föredrag om centrala ämnen och uppspelning av relevanta studieexempel. Studenterna kommer att få grundläggande kunskap om digitalt ljud, en grundläggande förståelse för import, manipulering, mixning och exportering av ljud genom det digitala ljudverktyget Reaper, samt kunskap om olika mikrofon- och uppspelningstekniker för att skapa ljudinnehåll för specifika sammanhang. Studenterna kommer även få lära sig vikten av att lyssna och utveckla en förståelse för ljudets betydelse för att skapa upplevelser som påverkar, engagerar och omger lyssnaren.

 

Plastkurs

PLAST I

Valbar kurs på BFA-nivå. Lärare: P-O Persson & David Nilsson

Kursen ger grundkunskaper i plastlaminering och plastgjutning, samt information om de säkerhetsbestämmelser som finns i verkstaden. Efter avslutad kurs erhåller du ett ”körkort” som berättigar dig att jobba i verkstaden på egen hand.

PLAST II

Valbar kurs på BFA-nivå. Lärare: P-O Persson & David Nilsson

Kursen ger grundkunskaper i plastlaminering och plastgjutning, samt information om de säkerhetsbestämmelser som finns i verkstaden. Efter avslutad kurs erhåller du ett ”körkort” som berättigar dig att jobba i verkstaden på egen hand.

 

Gjutkurs

GJUTKURS: BRONS/ALUMINIUM/SILIKON

Valbar kurs på BFA-nivå. Lärare: P-O Persson & Robert Cassland

Kursen ger grundkunskaper i silikonavgjutning och cire perdue-gjutning (förlorad vaxgjutning). De studerande får med styckformens och silikonens hjälp framställa objekt/former i vax som sedan gjuts i brons/aluminium. Kursen är uppdelad i två block och äger rum på skolan (i annexet) och på KKV (Bragegatan 15).

Sidansvarig: