Maria Hedlund

HEM

• Maria Hedlund

Summary, in Swedish

Grupputställning, Malmö Konstmuseeum, curators: Malin, Forssell, Anna Johansson och Anne Thomasen

För många är hemmet den självklara medelpunkt som tillvaron kretsar kring. För vissa är hemmet den enda tryggheten, för andra är flykten från hemmet det enda hoppet. Begreppet ”hem” resonerar starkt med oss alla, oavsett om vi är tacksamma över det vi har, eller förtvivlade över det vi saknar.

Vad ett hem är har troligtvis olika betydelser för var och en. Hur skapas ett hem och den grundläggande trygghet vi behöver för att känna oss hemma? Vad händer när hemmet blir otryggt?

HEM utgör en konstellation av berättelser som relaterar till hemmet på olika sätt. Genom konstnärernas blick finner vi en sårbarhet i skildringarna av vad som kan utgöra ett hem. Vår förhoppning är att skapa en mer inkluderande och empatisk förståelse för vad många av oss kallar hem.

• Konsthögskolan i Malmö

Konstnärligt arbete