Maria Hedlund

Universitetslektor i fri konst

Maria Hedlund

Valens vithet del III

The whiteness of the whale part III

• Maria Hedlund

Offentligt uppdrag, Medborgarhuset, Stockholm

Valens vithet III är en serie om 18 fotografier av ett akvarium med en vit val. Bildsviten är en tydlig referens till den klassiska romanen Moby Dick (1851) av Herman Melville. Verkets placering på väggen mellan biblioteket och simhallen har också en naturlig koppling till vatten. Här handlar det även om att påminna betraktaren om en ständig växelverkan mellan natur och kultur, tro och vetenskap och om den ibland svårbestämda gränsen mellan frihet och fångenskap.

• Konsthögskolan i Malmö

Konstnärligt arbete