Maria Hedlund

Universitetslektor i fri konst

Maria Hedlund

Förnimmelser om - kring stenarnas tid

A sens about - around the time of the stones

• Maria Hedlund

Offentligt uppdrag, Tranströmer biblioteket, Medborgarhuset, Stockholm

Maria Hedlunds stora intresse och en återkommande utgångspunkt för hennes fotobaserade konst är fascinationen för människans samlande. Genom kamerans lins studerar hon föremål, växter, stenarter och insekter. Oftast befinner de sig i ett övergångstillstånd och har förlorat sitt ursprungliga sammanhang. Hedlunds bildsviter, som systematiserar det hon ser, är snarare en meditativ tolkning än en strikt dokumentation. Upprepning är ett av konstnärens viktigaste stilgrepp. För Medborgarhuset har Maria Hedlund skapat ett fotocollage som monterats in på de stora glaspartierna i ljusgården i vuxenbiblioteket. Hon har utnyttjat ljusgårdens rymd och höjd.

Verket kan upplevas från olika våningsplan och från olika per ­ spektiv. Förutsättningen var det mellanrum som glaset, enligt Maria Hedlund, genererar: ett fiktivt rum mellan faktiska rum. Motivet för hennes verk, som balanserar mellan det figurativa och det abstrakta, är olikartade stenar och mineraler som fritt svävar eller långsamt faller i en majestätisk rörelse, som om tiden frusit fast.

Det förflutna och nuet möts.

• Konsthögskolan i Malmö

Konstnärligt arbete