Maria Hedlund

Darkroom/Ounderground club

• Maria Hedlund

Summary, in Swedish

Grupputställning, Hasselbald Center, curators Louise Wolthers och Andréas Hagström

Under perioden 1985–95 genomgick fotografiet i Sverige stora förändringar. Det var postmodernismens era, när ett koncep-tuellt förhållningssätt på allvar etablerades, när kvinn-liga konstnärer och fotografer verkligen tog plats och när foto- och konstvärlden började förenas. Det var en tid av motstånd – både från en ny skara fotografer och konstnärer men även från gamla bastioner som såg sina maktpositioner hotade. Men det var också en tid när delar av konst- och reklamvärlden för en stund krokade arm, vilket förmodligen också gynnade fotografiets etablering inom konstvärlden.

Med ett fokus på hur Göteborg gick i bräschen för dessa förändringar speglar utställningen Mörkrum / Svartklubb några av fotografiets många plattformar, hur mediet blandades med performance, video, text, formgivning och musik, och hur fotoscenen förmedlade både mörker och glittrande ljus.

De konstnärer och fotografer som presenteras på utställningen har haft olika anknytningar till Göteborg. Vissa har varit verksamma i staden hela sin karriär, andra satte sin prägel genom att ingå i viktiga utställningar medan andra pluggade fotografi på Fotohögskolan eller undervisade på skolan i kortare perioder. Ytterligare andra utbildade sig på Konstfack eller utomlands under perioden men var ändå en del av Göteborgs fotoscen och har fortsatt att prägla den fram till idag.

Utställningen baseras på Hasselbladstiftelsens samling med kompletterande inlån från museer och fotografer.

Avdelning/ar

• Konsthögskolan i Malmö