Alumn: Hillevi Cecilia Högström: Att balansera på vildäpplen med en verktygslåda

en trädstam och ett par händer

“Luktsinnet är minnets sinne.

Kan du föreställa dig lukten av din barndomsskog en sensommarkväll?

Jag tappar balansen och min högra fot rullar på äpplen och jag glider ner för slänten. Som tur är har jag redan passerat stråket med brännässlor.”

I centrum för ”Att balansera på vildäpplen med en verktygslåda” återfinns det som finns kvar av min gamla trädkoja. I början av 2018 återvände jag till mina barndomstrakter i Strömsberg, av en slump passerade jag en konstellation av fyra alar. Mellan dessa alar hängde ett par brädor uppspikade. Två år senare bestämde jag mig för att hämta det som fanns kvar av kojan, varje träbit, varenda rostiga spik. Nu har nedbrytningsprocessen avtagit, men sakta, sakta bryts fragmenten ner bit för bit, likt barndomsminnet."

I sina verk utforskar Hillevi Cecilia Högström förändringar i olika miljöer, oftast utifrån en personlig utgångspunkt. Landskapet står i centrum för ett långtgående researcharbete, ibland med performativa element. Det dekonstrueras för att sedan åter sättas samman i en ny konstellation som berättar en historia. Researcharbetet är ofta brett, tidskrävande och snuddar på besatthet. Med hjälp av personliga minnen av platser och vetenskapliga hypoteser skapar hon installationer, ofta av material som symboliserar den skandinaviska industrin: stål och trä i kombination med museididaktikens glasmontrar. Genom sitt konstnärskap söker hon förståelse den värld vi lever i och hur vi förändrar den

VÄLKOMMEN PÅ VERNISSAGE LÖRDAGEN DEN 27 MAJ KL. 13.00

Utställningen är en del av Smålandstriennalen och pågår till och med den 13 maj. Här kan du läsa mer.