Alumna: Sara Andreasson och Clara Mosconi tilldelas stipendium från Anna-Lisa Thomsons stiftelse

bild från utställningarna
Bilder från Clara Mosconis och Sara Andreassons masterutställningar, våren 2023.

"Stiftelsen Anna-Lisa Thomson Till Minne kom till 1952 efter konstnären Anna-Lisa Thomsons bortgång. Stiftelsens viktigaste uppgift är att dela ut stipendier till kvinnliga konstnärer i och för deras utbildning. Anna-Lisa Thomson var som konstnär verksam framför allt i Uppsala. Hon var formgivare på Upsala-Ekeby under närmare tjugo år.

Det var hennes önskan att hennes kvarlåtenskap skulle bilda en fond för uppmuntran och stöd till kvinnliga konstnärer för deras utbildning och förkovran. Bakgrunden var att hon själv under sin utbildningstid fick ett stipendium, något som hade betytt mycket för henne.

Stiftelsen utser stipendiater bland avgångseleverna på masternivå på landets konsthögskolor.

Stipendiesumman 2022 är 75.000 kronor/konstnär.
Stipendiaterna kommer att visa verk i en utställning på Uppsala konstmuseum med start 10 december 2022.

Motiveringar

Sara Andreasson
Konsthögskolan i Malmö

För en djärvhet, ett mod och en mognad avtecknat i det avskalade. Undersökandet av tid och minne med horisonten som ett poetiskt växelspel mellan längtan och vidgad förståelse. En gestaltning som utmanar och försonar bilden av landskapet, det yttre likväl som det inre.

Clara Mosconi
Konsthögskolan i Malmö

För en känslig skärskådning av överflödigt ljud och en noggrann dans i språkets periferi där kommunikationens essens omdefinieras genom repetition och improvisation. I kontrast till en nästintill klinisk dissektion laddas andrum med kroppslig nerv och närvaro. För en rumslig gestaltning där utfyllnadsläten blir både visuella och taktila."

Här kan du läsa mer om stiftelsen och de andra stipendiaterna