Kabinetten - att bygga, samla och visa upp sin kuriosa

Kurstid: Vecka 44 - 48
Ansökningsperiod 15 mars - 15 april

Kabinetten - att bygga, samla och visa upp sin kuriosa
Den här kursen är upplagd för att främja studentaktiva arbetssätt där teoretiska studier, egna undersökningar och eget konstnärligt arbete integreras.

Undervisningen sker främst i form av seminarier, föreläsningar, workshops, och handledning och självstudier

Vi lär oss bygga digitalt arkiv och curatoriskt beslutsfattande, utformar egna visningsrum på olika plattformar, och konstruerar en digital berättelse på ett systematiskt sätt. Vi utforskar även olika tekniska verktyg, juridiska och etiska övervägningar och finansieringsstrategier samt (2D/ 3D/ kollektiva arbetsytor / opensource-arkiv/ wikis datastrukturer/digitala tvillingar)

För tillträde tillkursen krävs Kandidatexamen i Fri Konst (180 hp) eller motsvarande samt arbetsprov.

Arbetsprovet innefattar digitalt inskickade arbetsprover av 3-4 konstnärliga verk och en text som beskriver din konstnärliga praktik och en motivering till varför du söker till Konsthögskolan i Malmö.

För att ansöka börjar du med att skapa ett konto och ansöker på www.antagning.se, du hittar kursen under fristående kurser 2024, därefter skickar du dina arbetsprov och projektplan till Malmö Konsthögskola, via Cabinets24 [at] khm [dot] lu [dot] se (Cabinets24[at]khm[dot]lu[dot]se)

Om du skickar tunga filer, använd Wetransfer.

Se till att lägga till ansökningsnumret du fick från universitetsantagningen, ditt namn och namnet på den kurs du söker.