Alumni - On the Thresholds of Knowledge

Onsdag 6 september i Kungshuset, 17.00 – 21.00
Utställningen pågår 6 – 24 september 2017

Som en del av Lunds universitets 350-årsjubileum presenterar Skissernas Museum och Inter Arts Center en utställning i Kungshuset där hela huset fylls av verk av tretton internationella och lokala konstnärer.

Bland konstnärerna finns det indiska konstnärskollektivet Raqs Media Collective, som gör helt nya och platsspecifika verk i flera rum i huset. Några av projekten kräver besökarnas deltagande. Den franska konstnären Myriam Lefkowitz tar med besökare på en vandring kring Lundagård med slutna ögon eller på en inre resa omsluten av mörker inne i huset. I den malaysiske konstnären Heman Chongs verk överförs kunskap i form av en nyskriven aldrig tidigare läst text i ett möte med en performer.

Böcker och språk står på olika sätt i fokus i flera av konstverken. I Meriç Algüns verk återskapas biblioteket som tidigare inrymdes i Kungshusets bottenplan, men nu med tusentals böcker från Universitetsbiblioteket som aldrig lånats ut. Andra verk aktiverar huset med subtila ingrepp, ljud eller projektioner.

Deltagande konstnärer:
Meriç Algün Ringborg, Heman Chong, Elena Damiani, Nicoline van Harskamp, Christian Bang Jensen, Hassan Khan, Myriam Lefkowitz, Henning Lundkvist, Alessandro Perini, Raqs Media Collective, Emilija Skarnulytė, Christian Skjødt, Magnus Thierfelder.

Mer information om utställningen, öppettider, performance och visningar besök skissernasmuseum.se