Alumna: Therese Bülow – Grid for Smoothness

foto i gråskala med rosa text

Therese Bülow (DK)
Grid for Smoothness
10/11-10/12 2023
Vernissage: Fredag 10 november 17:00 – 21:00
Workshop: Lördag 25 november 13.00-16.00
Curator: Johan Lundin

Therese Bülow presenterar i utställningen Grid for Smoothness en serie skulpturer som kretsar kring idéer om hushålsarbete och de ytor som fungerar som en bro mellan människan och den yttre världen. Vardagsrummet, sovrummet och grovköket fungerar som abstrakta miljöer för hennes verk. Utställningen fördjupar sig i Bülows fascination av hur föremål och material påverkar den mänskliga domänen och betraktar verktyg, föremål och artefakter som konkreta uttryck för idéer och potentiella vägar för nytänkande.

Var slutar designprocessen? Händerna är till sin natur skickliga på att både hålla och tillverka verktyg, men handen i sig är ett felfritt designat instrument för att exakt greppa och forma nya verktyg. Den fungerar som ett gränssnitt som knyter an till miljön och materialen, efter att ha formats och gripits av elementen otaliga gånger tidigare. Det är vid gränsen mellan det mänskliga och det designade objektet som tvetydiga linjer uppstår och där själva gränsen rubbas.

Therese Bülow (DK) är en konstnär som bor och verkar mellan Köpenhamn och Malmö. Bülow tog examen med en MFA från Malmö Konsthögskola 2022, i Malmö, SE. Hennes verk har ställts ut på Den Frie Udstillingsbygning (Köpenhamn, DK), Møntmestergården, Den Gamle By (Århus, DK), IAC (Malmö, SE), Matteo Cantarella (Köpenhamn, DK) och Uppsala Konstmuseum (Uppsala, SE) bland andra. För närvarande avslutar Bülow sitt residens på Rønnebæksholm Kunsthal i samarbete med författaren Sara Mering.