Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Alumner: Amin Zouiten, Daniele Di Girolamo och Maia Torp Neergaard tilldelas stipendier från Jubelfonden

personer som tagit emot stipendier i ett pampigt rum

Stiftelsen Den Nordiska Första S:t Johannislogens Jubelfond grundades 1867 med det uttryckliga syftet att stödja unga lovande människor i deras utbildning inom ”vetenskap, konst eller slöjd”, som det uttrycks i fondens reglemente.

Motiveringar

Amin Zouiten

En tyst kamera i rörelse registrerar omgivningen med en intensitet och känsla för detaljer som öppnar upp ett lager av berättande utan ord. Det poetiska och politiska vibrerar i Amin Zouitens visuella universum. Zouiten är en av den nya generationen konstnärer som filmare som genom dokumentära strategier väver in anekdoter om plats i ett mättat visuellt universum som tar betraktaren genom platser som Malmös mindre kända platser, sandbankar på Jylland som blir ökenlandskap och Marocko, ett före detta filmmecka, som alla blir platser som skapar ett djupare och mer komplext narrativ.

Daniele Di Girolamo

Daniele Di Girolamo undersöker det dualistiska och relationella i ett skulpturellt och sensoriskt ljuduniversum, som förvandlar utställningsrummet till en uppslukande miljö som bärs av subtila gester som överraskar betraktaren. Genom poetiska och materiella undersökningar med naturen i centrum aktiverar Di Girolamo rummet, i en samhörighet med en utsökt precision som skapar nya kopplingar.


Maia Torp Neergaard

I fältet mellan experimentell film och aktivism sätter Maia Torp Neergaards verk “Prepositions about home” den politiska agendan i spel i en dansk kontext, där rösterna från det så kallade parallellsamhället, som sällan hörs, förs fram med stor övertygelse. Genom analogiska processer kommer Torp Neergaard mycket nära kärnan i berättelsen om och med den andra, de som alieneras av en mainstream-retorik. Hon arbetar intuitivt med filmens struktur och begränsningar, och gör det på ett oerhört övertygande sätt.

 

Här kan du läsa mer om Jubelfonden