Default user image.

Gabriel Karlsson

Universitetsadjunkt i fri konst

Default user image.

Group exhibition "I staden växer ett fält"

Other contributions

• Gabriel Karlsson
  • Joakim Sandqvist

Summary, in Swedish

I staden växer ett fält
50 konstnärer i Malmö 1.10 2022–15.1 2023

I höstens grupputställning på Malmö Konsthall med Malmöbaserade konstnärer möter vi energin och styrkan från stadens konstscen. Utställningen I staden växer ett fält innehåller verk av 50 konstnärer från olika generationer och med olika uttryck. I en myllrande och rik presentation speglas konstens egensinnighet och integritet, men också de kollektiva krafter som skapar unika förutsättningar för konstnärer att verka i Malmö.

I staden växer ett fält är en av de största grupputställningar som gjorts på konsthallen på senare tid med verk av ett 50-tal konstnärer från Malmös konstscen. I utställningen speglas den kraft och energi som finns i stadens konstliv; dess dragningskraft på konstnärer att komma till Malmö och stanna kvar, konstens egensinnighet och integritet, och dess nätverk av alternativa och konstnärsdrivna utställningsmöjligheter. De kollektiva krafterna som skapar förutsättningar för konstnärer att verka i staden Malmö uppmärksammas: en unik kollegial, konstnärlig och organisatorisk situation som ger ringar på vattnet utanför stadens gränser och utanför konstens sedvanliga rum.

Utställningen I staden växer ett fält blir en myllrande och rik presentation där konstnärer ur olika generationer och med olika uttryck deltar, och en mötesplats för de olika parallella scener och grupperingar som finns i staden och dess publik. Uttrycken växlar mellan måleri, skulptur och fotografi, till installationer, konceptuella uttryck liksom verk med politiska och sociala förtecken.

Det kollektiva ligger i blickfånget i verket ON HOLD, en utställning i utställningen, där ett 20-tal konstnärer ingår förutom konstnären och initiativtagaren Johan Nahoj. I staden växer ett fält spänner även över en större tidsrymd, och medverkar gör konstnärer födda på 1940-talet såväl som 1990-talet.

Avdelning/ar

• Konsthögskolan i Malmö