Default user image.

Pivot V-XII

• Gabriel Karlsson

Utställning på Galleri Arnstedt Östra Karup

Mina skulpturer är materiella översättningar av tankeobjekt. Till utställningen på Arnstedt har jag arbetat med runda horisontala skulpturer i gips. Skulpturerna fungerar som ljusmottagare som förändras med solljuset under dagen och är beroende av rummet de är placerade i.

Min utgångspunkt har varit att reducera ner tanken och objektet ned mot en nollpunkt för att sedan låta den expandera ut i ringar längs med golvet. De härstammar från inre bilder och fungerar som projektionsytor. Skulpturerna är gjorda på golvet i lager på lager i en långsam repetitiv process. En sorts sedimentering av tanken.

• Konsthögskolan i Malmö

2022-10-08