Maj Hasager

• Maj Hasager
  • Ask Kæreby

Summary, in Swedish

Som del av det offentliga konstverket Att lyssna till staden uppförs den 3 juni en konsert på Klostergården med ungdomsorkestern Kammarorkestern från Kulturskolan i Lund. Genom en serie workshops med konstnären Maj Hasager och kompositören Ask Kæreby har en grupp musikelever vid Kulturskolan utvecklat och finslipat sina förmågor att lyssna, fånga upp och återskapa stadens ljud. Processen bygger på inkludering och att lära och skapa både i grupp och individuellt. Detta har resulterat i en gemensam komposition, där man undersöker och tolkar områdets ljud i ett samspel med orkesterns akustiska instrument. Detta musikaliska verk sammanväver på ett organiskt och modernt sätt fragmenten av ljud från Klostergården med områdets nuvarande ljud, alltså ett uttryck långt från traditionell orkestermusik. Efter föreställningen bjuds publiken in till att utforska Klostergården genom en tillfällig ljudvandring, där man använder sin mobiltelefon till att lyssna på staden.

• Konsthögskolan i Malmö

2022-06