Alumn: Mette Riise i Kunstnerkolonien

Sex personer står framför ett bergslandskap. Fotografi.
Deltagarna i Kunstnerkolonien. Foto: DR.

Alumnen Mette Riise är en av deltagarna i det danska tv-programmet 'Kunstnerkolonien' som sänds på DR. Programmet samlar sex framstående konstnärer och skapar en konstnärskoloni på den ikoniska platsen Ravello vid Amalfikusten i Italien. Efter 14 dagar presenterar konstnärerna de verk de skapat under sin vistelse.

I sitt konstnärsskap utforskar Mette Riise frågor som "What is the role and value of the artist in the capitalocene?” Genom att engagera sig i olika industrier som stand-up komedi och Tv-världen, samt genom att ta residens i en redovisningsavdelning, undersöker Riise ekonomiska resonemang, klimatmodellering, institutionell kritik och populärkultur.

I en intervju med DR berättar Riise om sin upplevelse i Ravello och reflekterar över kontrasterna mellan den idylliska ytan och den tragiska verkligheten för båtflyktingar som försöker nå Europa. "När vi kommer dit som konstnärer och turister är det paradisiskt med härligt väder och vacker utsikt, men samtidigt är det också utsikt över en enorm gravplats," säger Mette Riise och syftar på de många båtflyktingar som drunknar i försöket att nå Europa. "Samtidigt sitter vi där och är glada och skålar, och vinet smakar gott, och på det sättet blir kontrasterna riktigt tydliga," tillägger hon.

Mette Riise, som inte följer den traditionella konstnärliga banan, fascineras av ekonomiska modeller och affärsestetik. Hennes verk utforskar pengars roll som makt och de globala maktförhållandena som påverkar vår värld.

Mette Riises medverkan i 'Kunstnerkolonien' ger en unik inblick i hennes konstnärskap och hennes strävan efter att förstå och utmana de komplexa frågorna om ekonomi, klimat och samhälle.

Läs hela intervjun med Mette Riise hos DR.