MFA2 - Examensarbete
Du ska skriva en masteruppsats på cirka 10-15 sidor, och deadline är den 1 april. Skriv gärna på ditt föredragna språk, skolan kommer att tillhandahålla översättning av texten i dialog med årsboksredaktören.
Du kan välja mellan tre handledare på MFA-texten som kommer att handleda dig individuellt på texten, och du kan kontakta dem så ofta du vill under skrivprocessen.
Form för uppsatsen
Uppsatsen ska inte vara en akademisk uppsats, och inte ett litterärt verk, utan en uppsats. Du ska göra en analys av ditt eget arbete. Du ska också presentera sammanhanget för ditt arbete. En del av referenserna ska vara konstnärliga. Om du anser att du inte har några konstnärliga referenser måste du förklara varför i texten. Referenserna kan naturligtvis också vara filosofiska, politiska, musikaliska etc. Du kommer att få en introduktion till referenser och bibliografi av bibliotekarie Madeleine Bergquist.
Efter att Gertrud har godkänt texterna kommer de att översättas och redigeras. Du kommer att arbeta med översättaren så att innebörden i din text bevaras i den engelska versionen, och därefter kommer copy editors arbete. Copy editors roll är att få den engelska texten korrekt efter översättningen, och innan den publiceras i årsboken.
Textseminarium
Texten kommer att presenteras på ett textseminarium 20-22 maj 2024 tillsammans med dina kamrater på MFA2. I seminariet kommer var och en av er att få en av era kollegors texter att opponera på, vilket innebär att ni kommer att läsa noggrant genom texten, presenterar den för seminariet och ställer frågor till den, under cirka 30 minuter. Efter det kommer professorerna att ge sina kommentarer. Därefter följer en öppen session för allmänna kommentarer från gruppen. Sammanlagt kommer varje text att diskuteras under en timme.
Den 23-24 maj 2024 kommer du att hålla en presentation av konstnärsskap i 20 minuter för dina kamrater i klassen och för professorerna. Gruppen kommer att kommentera varje presentation, inte om innehållet, utan om hur det presenteras, kvaliteten på dokumentationen etc. Vi rekommenderar att du använder professionell dokumentation och att du testar presentationen i förväg när det gäller timing och tekniska detaljer. Det finns en projektor, högtalare och en dator tillgängliga för presentationen.
Vernissagekort och utskick
Konsthögskolan skickar ut pressreleaser och vernissagekort via mejl till press och andra som anmält intresse. Det innebär att du själv gör i ordning utskicket och mejlar det till evalena [dot] tholin [at] khm [dot] lu [dot] se. Du gör även själv dina vernissagekort och beställer och bekostar trycket. Av skolan får du 50 kuvert, 45 inrikes porto och 5 utrikes porto. Du behöver inte göra ett fysiskt vernissagekort, det räcker med ett digitalt.
Du får självklart använda vilka adresser du vill men vi brukar också skriva ut adressetiketter från vårt register som du kan använda. Portot betalas via vår frankeringsmaskin, så du ska inte lägga ut för frimärken. Det kan vara bra att göra pappersutskicket ca två veckor före utställningen öppnar och det digitala ett par dagar senare. Det tar mellan en och tre dagar för ett inrikes brev att komma fram och lite längre för ett utrikes.
Sociala medier
Skolan gör Facebookevenemang, Instagraminlägg och publicerar info om din utställning på hemsidan.
Dokumentation
Youngjae Lih dokumenterar din utställning. Du kommer att få mer information och exakt datum i ett separat mejl.
Handledare
Gertrud Sandqvist
gertrud [dot] Sandqvist [at] khm [dot] lu [dot] se (gertrud[dot]Sandqvist[at]khm[dot]lu[dot]se)
Stephan Möller
stephan [dot] moller [at] khm [dot] lu [dot] se (stephan[dot]moller[at]khm[dot]lu[dot]se)
Carina Emery
carina [dot] solothurnmann [at] khm [dot] lu [dot] se (carina[dot]solothurnmann[at]khm[dot]lu[dot]se)